søndag, april 22

Tenner og annet

Tenner
Tannen er bygd opp i lag. Det innerste laget er pulpa, nerven. Siden kommer dentinet, som er ganske porøst. Ytterst kommer emaljen som et tynt lag. Emalje er det hardeste stoffet i kroppen.

Tenner hos voksne
Et voksent menneske har til sammen 32 tenner. Fire av disse er visdomstenner, og de er det ikke alle som får. Uten visdomstennene har mennesket altså 28 tenner.

Inndeling / Nomenklatur
Tannsettet deles inn i fire kvadranter, som er numerert 1-4. Man begynner å telle fra øverste halvdel oppe til høyre, kvadrant 1, oppe til venstre, kvadrant to, nede til venstre, kvadrant 3, nede til høyre kvadrant 4. Tennene deles deretter inn i tall fra en til åtte, hvor man teller fra fortannen på den siden og bakover. Seksårsjekselen, for eksempel, er tann nummer 6. Tolvårsjekselen er tann nummer 7 i rekken.
(wikipedia.no , 22/4 2007)

Utenom det så sitte eg på kunstmuseum og kan ikkje snakka, elle eg kan snakka, men det e mye håshet der. Og før noen seie noe(leila), e fullt klar øve at detta e heilt og holdent min egen feil.... noe som igjen tar meg videre øve denna fina broå.... men det va verdt og ofra det for ein flott time me allsang me astrid...som tar meg videre...
takk te christine for ein fantastiske fest, eg koste meg veldigt! hurra!

2 kommentarer:

Leila sa...

Hmm så eg e visst ikkje voksen eg då. Har bare 28 tenner. Men igjen så blei jo noen trekt når eg fekk streng så eg vett ikkje om eg har fått visdomstennene eller ei, men eg kjenne ikkje noke heller. Så jupp eg får vel spør tannlegen neste gang. Og snakk om Tannlege iik eg har ikkje vært på 3 år.

Astrid med hageflekken sa...

grrr tannlege:S:S:S