mandag, februar 19

Barne TV

I går kveld før eg sovna så låg eg å mimra tebake te barndommen. Eg tenkte på alt det kjekka som gjekk på barne-tv då. Te slutt kom eg fram te at barne-tv-kategorien kan delas inn i tre:

1. Den pre-barneskoliske perioden
Under denna kategorien falle alle dei barne-tv showene som me så vidt huske (i alle fall eg får problemer med å huska detaljer), men de ligge liksom der i underbevisstheten. Av sånne programmer kan eg nevna To hus tett i tett, Tøydukke Anna, God bok, Attekattenoa, Portveien 2 og Labbetuss. Av To hus tett i tett huske eg best at dei hadde sånne møbler i stuå som dei fekk lov å leka med. De fekk laga hytta av salongbordet osv. Detta festa seg vel sånn i minnet for detta va heilt ulovligt hima hos meg. Av Tøydukke Anna huske eg best ein episode der Anna forville seg ut i ein grønnsaksåker. Kan ikkje sei koffer eg huske akkurat denna episoden best...
Når det gjelder God bok syns eg at detta programmet va av skiftande kvalitet - veldig avhengig av bokå som blei lest. Men Minken Fossheim va ei koselige dama. Va detta ditt favorittprogram, Tove? Av Attekattenoa huske eg egentlig ikkje stort. Men eg huske den huuuuuge kattesofaen. Åsså lure eg på om det va her de hadde ett innslag med "Erta berta sukker erta"- musikkvideo. Den har i alle fall brent seg fast i minnet.
Eg vil spør dåkke om om noen av dåkke huske ein tegnefilm-serie om ein gutt som bodde hos pappen sin midt i byen - åsså likte an å slappa av oppe i toppen av et stort tre som stod på balkongen derras? Eg meine på å huska at det va Odd Børresen som "leste"...? Huske dåkke det? Den serien likte eg jaffal godt. Huske når han stakkar gutten fekk vannkoppar. Det va dramatikk.

2. Den barneskoliske perioden
Her i denna perioden e det ett eller aent som begynne å skje med barne-tv. Eller så e det bare eg som "vokse" i denna perioden. Detta va i alle fall når Huset med det rare i va programmet som regjerte på Nrks barne-tv. Og eg huske at eg faktisk likte det. I alle fall i begynnelsen. Eg glømme aldri den "episoden" der de har malt stolar og Anders Hatlo (for det va vel han?) satte seg på ein nymalt stol og fekk masse maling i rompå på den blå kjeladressen sin... Men ennå bedre likte eg Loftet med det rare i. Her vett eg at Christine e enige med meg. Me va kjempefan av Marianne - hu som bodde på loftet (for dei som følte seg for voksne for barne-tv på detta stadiet...). Hu sendte alltid ein episode av Pingu. Det va ein kjekke serie. Åsså huske dåkke "Rosa"? Handla om ei jenta som hette Rosa, åsså elska hu alt som va rosa. Hu hadde ei lekehytta i hagen som va rosa. Eg misunte na litt for den asså.
Ja, så va det Sesam Stasjon då. Det va bare et ekkelt program asså. Spesielt Max Mekker gjekk meg på nervene. Einaste kjekka med Sesam Stasjon va "vignett-sangen", 123456789 10 og 11 12, og Bernt og Erling. Og Kakemonsteret selvfølgelig.

Så skjer det noe nytt med barne-tv igjen. TV2 starte opp 1992 og begynne å senda tegnefilmar på lørdags og søndagsmorgen. Va det her de viste Spøkelsene Hooo eller va det på NRK? Det va jaffal ein av dei bedre seriane. Åsså Langbein og sønn syns eg alltid va kjekt.

3. Den post-barneskoliske perioden

Under denna kategorien hørre alt barne-tv med som me egentlig alltid har vært for store te å følla med på. Denna kategorien e eg heller dårlige på asså. Men Barnas supershow e et drittprogram spør du meg (eg har ikkje sett det mye asså:p). Ka har skjedd med voksne programlederar som ska gå foran som gode forbilder for dei små? åsså e det så masse tafatte nye "animasjonsseriar". Ka har skjedd med dei pedagogiske læreprogrammene? Hvis eg tilfeldigvis gløtte litt på barne-tv om dagen (husk at eg bare har nrk og tv2 - hotell cæsar i reprise e ikkje alltid lika spennanes) så sende de ein eller aen tafatt animasjonsserie. Noen støgge ender for eksempel. Arg! De går meg på nervene. Eller så e det bare eg som har blitt for voksen for barne-tv..... Eg trur kanskje at denna posten ska enda her.

E det noen gode barne-tv ting eg har glømt? e det noen dårlige dåkke vil klaga på? e dåkke uenige i noe eg har sagt? føl deg velkommen te å legga igjen ein kommentar.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ja,som den nerden eg e/va, "god bok" va ein av favorittane...og eg trur eg e den einaste. Eg har ein teori om koffer eg likte god bok, eg va egentligt alltid gladare i "lørdagsbarnetimen"(radio), og god bok minne jo mer om det. Men eg va og heilt hekta på den gutten i treet tegneserie-saken, trur det va stemmen te odd eg likte. må bare legga på ett lite hat objekt te slutt "ett puslespill", fytti...det va bare bortkasting av tid

Astrid med hageflekken sa...

hehehe det hadde eg glømt ut! Puslespill med vidar lønn arnesen! hohoho...eg må innrømma at eg syns det va et litt godt program eg asså. Men det e nok fordi eg alltid har vore litt Alf Prøysen entusiast (og det va vel som regel ein prøysen sang som blei "pusla"). Det programmet høre vel med te den pre-barneskolianske perioden trur eg.

Eg e forresten enige i at lørdagsbarnetimen va et godt program. Har du hørt dei barnaprogrammene dei har nå? jaffal på p4 så spele de bare idol-sangar å sånn.....

Ingrid sa...

haha.når eg leste detta tenkte eg at nå ska eg sannelig minna dåkke på vidar så pusla,men d hadde jo tove allerede gjort!fy søren så skuff d va når han himla mannen sko pusla d jumbo puslespillet. !åh! hvor skal denne biten være da dere?" RETT DER DIN DUST!!!

Leila sa...

Haha pusle spillet ja, eg tror til og med som ung så har eg ikkje likt voksne så oppførte seg dummere eller barnsligere enn ka dei va. Sikkert derfor Marianne på loftet va likt for hu va ikkje så barnslige så dei andre. Men når ein e oppvokst med voksne så ikkje e heilt dum i hodet så e det rart at en ska måtta se på dumme voksne på TV.

Sala Astrid longt å bra innlegg må eg sei. Nesten en begynnelse på en bachelor oppg elle noe. Lika det der post barneskole osv. hehe

Og ja, hvis dokke likte dei svenske seriene som va vel for oss på slutten av barneskole evt ungdomsskole så går dei ofta ette branetv på Lørdagene. Hehe det kosa eg meg med før eg ska på fest og spise middag. Nå går den svenske serien med ungdommene så har rømt fra noe og reise rundt i båt i den svenske skjærgården. GøY :)

Astrid med hageflekken sa...

Åja! sånne seriar va kjekke. Eg bara digga Midt i Smørøye asså. Det va kongeprogram!

Huske dåkke Mysteriet med det levende lik? Norsk-dansk-svensk serie. Lure på om det va noen finnar med der og faktisk. Det va så spennanes!

Anonym sa...

mysteriet med det levende lik.....uuuuuuuuu...... åsså selvsagt "er du mørkredd" og "asylet" og "borgen skolen".... åsså "frida med hjertet i hånden" huske når hu sa "den som gir seg er en dritt" deiligt motto...

hehe, like att ingrid blei så sinte på Vidar

Anonym sa...

Ka med Fraglene, To gode naboer, og den streken som eg ikkje huske ka hette. Og den der det e to brødre som sove oppe i køysengår og hoppe opp i buksene sine om morgenen, mens bestefaren bare snur seg og seie "morgenstund har gull i munn". Av midt i smørøyet huske eg Asylet best og selvsagt brødrene Dahl. Va o veldigt fan av Ivo Caprino eventyrene, Reve-enka, Syvende far i huset og når Askeladden kappete med trollet. Rosa huske eg godt ja. Hehe, koffår tror dåkke det stod ei rosa lekehytta utforbi hos oss i mången år...nå e an vist malt grå. Spøkelsene huu va på TV2 forresten.

Astrid med hageflekken sa...

Ah! dei som hoppa opp i buksene!! hoho den hadde eg heilt glømt ut.
To gode naboar va og ein kvalitetsserie. Heilt enige asså!

Borgen skole! hadde glømt ut. huske den episoden der to jenter stjele ein øyenskygge. Glømme det aldri.

Åsså andungen Kvakk kvakk.

Eg huske og "musikkvideoen" av Du ska få ein dag imårå. Hørte denna te "Et puslespill"?

Leila sa...

Hehe, dei to gode naboene va det far så digga mest. Han tok det opp på video og så på det og lo seg i hjel. Lure på om det va ein episode der dei ikkje fekk stigen ut av dørå pga dei tok den på tvers osv og måtte te slutt sage den i to. Hvis det e noe far sku ha ringt inn te NRK og be dei senda om igjen så må det verr to gode naboer. hihi..

Hu Frida ja, hehe eg huske best episoden ette det hadde vært sommerferie og kameraten hennas seie te na: ehhh du har fått pupper.. .hehe... Å verr ung igjen hadde vært no.

Anonym sa...

Ja...men det e ikkje ein episode altså.... e begynnelsen av filmen, men herligt enndå.

åsså astrid!!! "ikke slå.....ikke slå....ikke slå..........ikke slå", fytti tristaste musikkvideoen på nrk altså

Astrid med hageflekken sa...

du, den e eg ikkje heilt med på? ikke slå?!

men kom på to ting me har glømt:
Redda Joppe død eller levande!

Å Tove:
"Uheldige Jonnny". Det va ein triste serie. Tvile på at noen andre huske den...

Anonym sa...

uheldige johnny ja...stakkar, han ahdde dte ikkje lett neri brasil elle kor det nå va.

jo altså "ikke slå" det va ein sånn sang om mobbing, om ei jenta så ingen ville verr venner me, åsså e refrenget sånn "ikke slå, neineineinei, ikke slå, neineineinei" åsså filma dei na oppe på soverommet, va ein mann som sang sangen. meg og deg va ultra festlige og lagde ein nye versjon "ikke slå, jojojojo, ikke slå, jojojojo"....trur kanskje hu jentå hadde på seg sånn ballett utstyr elle ein nattkjole. hvis noen andre huske den blir eg gla

Anonym sa...

hei!
poppa inn her og oppdaga den fantastiske diskusjonen.
Vil berre kommenter nokon ting;
Gutten i treet-serien heite "Kalles Klatretre" og han bur med bestefaren sin.
Dei som hoppa i buksa heite Jaja og Paja.

Barne-Tv er stas!
Helsing Vips