lørdag, januar 20

Litteratur-quiz


Siden me alle e et quiz-glad folk (sjøl om me egentlig aldri har vært så god foruten på GP-quiz...elle har me?) så slår eg te med ein litteraturquiz for dåkke, kjære bønner. Eg håpe detta med tidå kanskje kan bli ein tradisjon. Kanskje Tove kan bidra med ein kunst-quiz, mens noen kan bidra med ein film-quiz, og andre igjen kanskje kan bidra med ein sangtekst-quiz? Men detta e nå bare ein drøm eg har.
Denna quizen går ut på at dåkke ska finna ut både litterær figur bak utsagnet og forfattaren bak det heila. Det kan og vær ønskelig - om ikkje du vett kim som står bak - men ane kass bok det e henta fra - om du svare ka bok det e henta fra. T..t..tt.tog du an? Ps. Juks å søka på nettet!

1. "She is tolerable [I suppose]; but not handsome enough to tempt me".
2. "Frailty; thy name is woman".
3. "A red sun rises...Blood has been spilled this night".
4. "And this also has been one of the dark places on the earth". (Ingen sitater eg har hørt oftare itte at eg bjunte på litt.vit. enn detta)
5. "No får du vega orda dine" (ikkje org.språk).
6. "Mor, gi meg solen".
7. "Å ve! Å ve! Nu er da alt til slutt blitt klart. Å lys! å så jeg deg idag for siste gang! Min fødsel var en synd. Mitt samliv med min viv var synd. Jeg sol i hjel min far - synd over synd" (ikke org.språk).
8. "Den dag eg seier til sekundet: Å sæle stund, stå stille nå! då går eg like godt til grunne, då legg eg meg i jern og slå" (ikkje org. språk).
9. "Peer, du lyver!" (denna ska vær grei for de fleste)
10. "Når du elsker og blir elsket, kan du være hva som helst. Når du elsker og blir elsket, trenger du ikke forstå det som skjer, fordi alt skjer ini oss, og da kan selv mennesker forvandle seg til vind. Hvis vinden vil hjelpe til, selvfølgelig" (ikkje org. språk).


Lykke te folkens!
(Nå håpe eg for all del at jaffal noen av dåkke prøve hvis ikkje blir eg flau øve mine egne fritidsproblemer...)

10 kommentarer:

Christine sa...

Nr 9 e Peer Gynt! Einaste eg visste: så då måtte eg benytta sjansen å svara når ingen andre hadde gjort det;)

Marie sa...

Den konne eg og, og så tror eg at Legolas seie nummer 3, muilgens i To Tårn... e eg heilt på tur nå??? Det va vanskelig detta her! hehe

Towe sa...

eg e enige i att detta va kompliserte greier, nr 9 va og min einaste rette... impressed av marie! 2 rette :)

Towe sa...

hei, kan 1 kanskje verr "stolthet og fordom"? ev "tatt av vinden"? e det skreve i detta tidsrommet vertfall?

Astrid med hageflekken sa...

Det dåkke har svart e heilt rett:

1. E fra Stolthet og fordom. Men kim seie det?
3. E fra To tårn, ja! Heilt rett Marie:) og det den herlige alv legolas som seie det.
9. E fra Peer Gynt ja, men kim seie det? Det vett jo du Chris.

Hint når det gjelde resten:
2. E jo kjent sitat! Fra ein tragisk figur.
4. Handle om imperialismen
5. Fra stoort, italiensk verk
6. Norsk tragdie
7. Den mest tragiske av de tragiske. Kim drepte sin far og giftet seg med...
8. Stort tyskt verk
10. Spanske greier. Mye mer moderne enn dei andre og dei fleste har lest bokå.

Marie sa...

det e morå te peer så seie d! nr 2:hamlet? nr 7 kan d vær han der Oidipus så drepte faren og gifta seg me morå? Oidipus betyr forøvrig oppsvulmede føtter.

Astrid med hageflekken sa...

Heilt korrekt Marie!

Heile Ødipus-tragedien handle faktisk om føtter hvis ein bare legge merke te det! det e litt løye.

Ingrid sa...

d e mr. darcy så seie d om elizabeth!åå!nå fekk eg lyst te å se filmen!
e den siste "vindens skygge"?
nr. 6 e ihvertfall Ibsen... "Gengangere"?

Astrid med hageflekken sa...

Darcy seie det ja:) eg holde på å se BBC-serien om dagen. Hurra!

Og "Gengangere" e korrekt. Det e Osvald som vil at hans mor Fru Alving ska gi han solen.

Vindens skygge e feil. Eg som trudde at alle hadde lest denna bokå.

Astrid med hageflekken sa...

Svar:

1. Stolthet og fordom av Darcy og senere Elizabeth bennet når hun hermer
2. Hamlet når han ser hvordan hans mor oppfører seg etter hennes manns død
3. Legolas - morgenen etter at Rohan-ridderane har drept Uruk-Hai.
4. Marlowe i "Heart of Darkness" av Joseph Conrad om London.
5. Vergil til Dante i inferno fra Den Guddommelige Komedie
6. Osvald i Gengangere
7. Kong Ødipus når han forstår at det er hans mor han har giftet seg med og hans far han har drept
8. Goethes Faust når han inngår veddemål med Mefisto (djevelen)
9. Åse til sin sønn Peer Gynt
10. Santiago i Alkymisten av Coehlo.