lørdag, januar 20

Litteraturquiz del II

Okei, eg e enige i at den fusste kanskje va litt vanskelige, men det e jo fordi det bare e såkalte "sitater". Her komme derfor ein litt enklare og kanskje ein litt mer spanande quiz. Eller...det får me nå sjå på da. Men det e jaffal kjekt å laga quizar..hihihi! Eg følge Tove sitt eksempel og oppfordre te å søka lykken på nettet. Men prøv fusste uten!

1. Hvilken kjent romersk dikter viser Dante veien gjennom Helvete og Skjæringsilden i Den Gudommelige Komedie fra 1300-tallet?
2. Hvilken TL bok er den aller beste? (her finnes vel flere mulige svar)
3. Hvem er "De fire store" i norsk litteraturhistorie og nevn ett verk for hver av dem.
4. Hvilken norsk forfatter som levde og virket på midten av nittenhundretallet har skrevet både dikt, krim og sakprosa? Flere av hans romaner er også filmatisert. Kan du nevne ett verk av samme forfatter?
6. Hvem skrev Wuthering Heights og sånn ca. når ble den skrevet?
7. Hva er et metonym?
8. Hvem skrev boken om mannen som strandet på en øde øy og møtte en venn en varm fredag? Og hva het boken?
9. Hvor mange brev skrev Paulus?
10. Hva heter hovedpersonene i Jorden rundt på åtti dager?
11. Nevn minst fem bøker av Erlend Loe
12. Hvilken krig skildres i Kaptein Corellis Mandolin?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mine svar uten å ha slått opp noe;
1) Petrarcha
3) Ibsen, Bjørnson, Kielland, Lie
4) Hamsun (????)
6) Emily Brontë. 1800 ein gong
8) Robinson Crusoe
9) mongen, ofta te korinterane
11) "L", "tatt av kvinnen", "Naiv - Super", "Kurt", "Dopler"

Astrid med hageflekken sa...

not bad, men 1 og 4 e feil.

Anonym sa...

hmmm..... Hamsun konne eg nok ha trodd at va feil, men kim i all verden e det så e me Dante? fordi detta har dei snakt så masse om på skulen....eg trur eg må googla sånn at eg finne det ut

Astrid med hageflekken sa...

hehe eg like jaffal han som an henge med.

Marie sa...

her komme mine svar. ein del tipping, men... eg like quiz!!!
2: eg har ikkje gått i TL. Ein av de beste Pennybøkene deriomt e enhjørningen.
3.: Henrik Ibsen- Lille Eyolf, Bjørnstjerne Bjørnson- ? Alexander Kielland- Gift, Jonas Lie-? (i følge Arne thorsen e han oppskrytt!)
4. eg bare tippe: andré bjerke- morovers
6. ei av dei der bronte-søstrene? caroline?
8. Daniel defoe - robinson crusoe
9. 13 av brevene i NT og sikkert nåken flere og:)
11.L, tatt av kvinnen, naiv.super, kurt blir grusom, dopler

Astrid med hageflekken sa...

Marie, du har peiling!
Lie e ikkje oppskrytt. faktisk syns eg han e ganske anonym i historiebøkene. Men eg huske at thorsen sa det te oss og. Han har skrevet Familien på Gilje og Kommandørens døtre.

Bjerke e korrekt! eg digge bjerke.

ikkje charlotte brontë hvis d va hu du tenkte på men Emily brontë. så nesten.

defoe e korrekt.

13 brev meine eg å huska ja.

og bøkene av loe e selvfølgelig rett. men doppler e visstnok med to p-ar.

Astrid med hageflekken sa...

Svar:

1. Vergil
2. Barnevaktklubben. Kanskje den bokå der Dawn reise te California?
3. Som Tove sa: Lie, Kielland, Bjørnson og Ibsen.
4. Andre Bjerke
6. Emily Brontë 1847(?) ca. der ein plass
7. En retorisk figur der en del står for helhet, helhet for del eller årsak for virkning? eller va det synekdoke. Nå blei eg forvirra her: i alle fall eksempel: Stortinger på besøk i utlandet, det hvite hus melder at...
8. Daniel Defoe
9. 13
10. Phileas Fogg og Passepartout
11. ja, det konne dåkke
12. Andre verdenskrig